AH SchootenPlaza: van supermarkt tot aan de voordeur

Wie denkt aan een supermarkt, stelt zich meestal een groepje klanten voor die met een winkelwagen van de groenteafdeling naar de vleeswaren lopen en dan zo door naar de kassa gaan. En natuurlijk gebeurt dat ook bij Albert Heijn SchootenPlaza van Jacco Kat in Den Helder, maar achter de schermen gebeurt er nog veel meer: dagelijks worden er tientallen (digitale) bestellingen verzameld, klaargezet en afgehaald of weggebracht.

Online boodschappen doen

Jacco: “De basis van onze winkel wordt vanzelfsprekend gevormd door klanten die de supermarkt bezoeken, hun boodschappen in een karretje leggen, bij de kassa afrekenen en vervolgens met hun spulletjes naar huis gaan. Daarnaast is de doelgroep die boodschappen online bestelt groeiende.

Ideaal voor bedrijven

Dat zijn niet alleen particulieren, maar vooral ook bedrijven en bijvoorbeeld zorginstellingen. Zij plaatsen bijvoorbeeld een wekelijkse bestelling voor de lunches op het werk of gewoon de benodigde boodschappen voor een woongroep. Die bestellingen worden afgehaald of door ons bezorgd: net wat de wensen zijn.” Om in te spelen op deze groeiende markt besloot Jacco de website van de supermarkt onlangs een update te geven om (zakelijke) bestellers nog beter van dienst te zijn. “Via de website van Albert Heijn zelf worden mensen door het bestellen heen geleid en dan komen ze uiteindelijk uit bij de keuze voor een pick-up point, het zelf afhalen van de boodschappen dus.

Daarom hebben we met een aantal andere franchisenemers een tijdje geleden de bestelwebsite www.ah-boodschappen.nl ontwikkeld: op deze website kun je wel kiezen voor bezorgen. Als je daarop bestelt kun je wel gewoon kiezen voor bezorgen. En als je helemaal zeker wilt weten dat je meteen goed zit, dan is onze eigen website de snelste route. Gelukkig weten de meeste mensen nu wel de juiste weg te vinden en anders mogen ze altijd even bellen.”

Flexibele bezorging

Het bezorggebied van Albert Heijn SchootenPlaza beslaat Den Helder, Julianadorp en Breezand. “Onze orderpickers hebben het er druk mee: we verzamelen natuurlijk niet alleen de boodschappen maar zorgen er ook voor dat ze op het gewenste moment bezorgd of afgehaald kunnen worden en voor onszelf zoeken we natuurlijk de meest handige routes. We spreken daarom ook weleens in overleg met de klant een bepaalde dag af. We voeren onze eigen scherpe vaste prijs van bezorgen en in overleg is veel mogelijk: we streven ernaar flexibel te zijn.

Een lokaal bedrijf is een vertrouwd gezicht

Dat is ook het leuke aan zo’n lokaal bedrijf als dit, we zijn voor veel mensen een vertrouwd gezicht. Sommigen komen hier al vanaf de eerste dag hun boodschappen doen. En ook met zakelijke relaties hebben we inmiddels een goede band opgebouwd. Je ziet dat veel online bestellingen in eerste instantie kleine bedragen zijn. Naarmate men meer bekend raakt met het bestellen loopt vaak het aantal boodschappen op en de frequentie neemt wat af: mensen gaan dan bijvoorbeeld eens per twee weken hun grotere boodschappen bestellen.

Alle artikelen voor het bedrijf 1 adres bestellen

En bedrijven bestellen naast de benodigdheden voor de lunch steeds vaker ook producten als toiletpapier of schoonmaakmiddel. Eén adres is gewoon handig. Volgens Jacco draaien bestellingen op afstand vooral op vertrouwen. “Mensen kiezen niet zelf welke appels ze in het zakje doen: dat doen wij voor ze. Mensen moeten erop kunnen rekenen dat we alleen het beste voor ze pakken, dus fruit zonder plekjes en melk met de juiste haalbaarheidsdatum. En mocht er eens onverhoopt iets misgaan, dan lossen we dat altijd snel op.” Ondertussen moeten Jacco en z’n team er voor zorgen dat de schappen in de winkel natuurlijk goed gevuld blijven. “Het is een uitdaging om de aanvoer van producten goed in te regelen. Als we een reeks grote bestellingen hebben mag het niet zo zijn dat er in de winkel geen eieren meer te krijgen zijn, om maar een voorbeeld te noemen. Het zijn gewoon twee verschillende manieren van boodschappen doen, maar in beide gevallen streven we naar het beste voor onze klanten.”

Kat